måndag 7 maj 2012

Syrènmarmelad

Nu väntas en härlig tid när syrenerna snart står i blom:)
Dagens inlägg får därför bli ett härligt recept på Syrenmarmelad.

150 g Syrenblommor
1 liter vatten
1 kg socker
1 påse Melatin
Saften från en citron

Blanda vatten och melatin.
Häll i socker i cirtonsaften.
Häll sedan blandningen i vattnet med melantinet.
Repa av syrenblommor och skölj dem lätt.
Lägg i dem i sockerlagen.
Koka på låg värme tills blandningen tjocknat lite.
Sila av blommorna och häll upp på
rena burkar.

Vips så har ni lite försommar på burk:))
Hoppas ni provar detta:)

Ha det fint.

Psst än har inte syrenerna börjat blomma här,bilden
är från förra våren;)

4 kommentarer:

  1. Har jag aldrig prövat, låter spännande, ha en fin vecka, kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jaha, nu känner jag igen namnet här, visst är det väl så att min fina kompis Marie-Cajsas Faster har skrivit om er..
    Syrénmarmelad, det låter mums det!

    Ha det fint /Tina

    SvaraRadera
  3. Syrènmarmelad låter spännande! Det har jag aldrig prövat. Får väl vänta ett tag ännu men vad gör väl det. Våren ska inte gå så fort, tycker jag.
    Mvh / maria

    SvaraRadera
  4. Visste inte att man kan göra marmelad av syrener =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du just nu kan vinna två presentkort på 500 kr =)

    SvaraRadera